måndag 31 januari 2011

När jag fyllde 25 år

Min kompis Annette får en kram

När jag var nyinflyttad på Sommarro fyllde jag 25 år. Det var den 8 juli 1995. Mamma överraskade mig och bjöd in 35 gäster. De ordnade och styrde och jag hade inte en aning. Vi var i en lokal här i huset som man kan hyra. Mamma och några bekanta kom upp till min lägenhet och knöt en bindel för mina ögon. Sen gick vi ner till lokalen. Jag såg inget men hörde hur man sjöng "Ja må han leva" för mig. Det verkade bli en fest. När de tog bort bindeln såg jag att det stod en jädra massa folk runt omkring. En långbord var fint dukat. Jag blev snopen. Allt var helt otroligt.

De från squaredansen överraskade mig med en uppvisning och sen fick jag också prova på att dansa. Det gick lite trögt. Sen sjöng och hurrade de för mig igen. Det blev ett helt bord med blommor som jag fick.

Mamma höll en tal som kommer här:

Gilbert, 25 år fyller Du. Det har hänt mycket under dessa åren, både positivt och negativt. Du om någon har verkligen bevisat att utav det negativa, eller som Du sa när Du var liten, det knegativa, kan det bli något positivt, för det är ju så Gilbert, när Du låg i min mage så hände det något med Dig som varken Du, jag eller någon annan kunde påverka eller göra något åt, trots det ser Du positivt på livet. Jag beundrar Dig! Jag beundrar Dig därför att nu när Du kan så utnyttjar Du verkligen Din förmåga till att påverka Ditt liv och göra något åt Ditt liv.

Din mormor sa till mej när Du var ett halvt år: "Kerstin, Du skall få så mycket glädje av Gilbert" och tänk så rätt hon hade. Du har gett och Du ger mej mycket glädje och det är för att Du är en så positiv och glad kille Gilbert. Jag tror Gilbert att mormor finns med oss här idag. Trots att vi inte kan se henne så tror jag ändå att hon finns med oss, det känns så i alla fall. Farmor skulle också varit med oss här på Din 25-års fest, men hon ringde mig för ett par dagar sedan och berättade att hon kände sig inte riktigt bra, men jag vet att hon gärna skulle vilja vara med på Din 25-års fest om hon hade kunnat.

När du var liten var vi ofta uppe och hälsade på farmor i hennes sommarstuga i Boberg. Jag vet Gilbert att Du har många härliga sommarminnen från den tiden. Jag kommer ihåg när farmor hade köpt en ny röd fin "rullebur". I den var det inte jord eller annat skräp som gällde utan i den skulle Du åka. På kvällen förvandlade farmor den till ett badkar så att Du kunde ta Ditt kvällsbad. Du och farmor hade en överenskommelse när Du var i Boberg och hälsade på. Du bestämde middagen den ena dagen och farmor den andra dagen och det var nog bra Gilbert för jag tror annars att det hade blivit korv varje dag.

Du har satt upp många mål Gilbert och vad jag vet satte Du upp Ditt första mål när Du var två och ett halvt år. Vi bodde då i Helsingborg, ganska nära södra infarten till Helsingborg. Du var ute och cyklade och jag kunde inte hitta Dig. Jag visste ju inte då att Du hade satt upp ett mål. Jag letade länge och väl och till sist gick jag en bit utanför själva bostadsområdet. Tala om att få hjärtat i halsgropen för när jag tittade bort över en åker och ett litet buskage så såg jag en vimpel och en blå tofs som vippade fram och tillbaka. Den tofsen kände jag väl igen Gilbert. Jag slängde skorna och sprang över åkern och när jag kom fram till Dig så frågade jag Dig: "Var ska du cykla hän Gilbert", då svarade Du: "Ja cykla mormor". Du förstår idag varför jag stoppade Dig. Du var ju bara två och ett halvt år och mormor bodde 12 mil ifrån Helsingborg.

Du är inte bara en glad och positiv kille, Du är också utåtriktad, Du har många fritidsintressen. Du spelar biljard, Du spelar minigolf, Du bowlar, Du skjuter luftgevär, Du har spelat innebandy och Du har varit med i "Friskis och Svettis".

Jag kommer ihåg en sommar i Tivoliparken när vi hade genomfört ett motionspass. Vi skulle stretcha och  ligga på vänster knä och sträcka ut höger arm och höger ben  Du gjorde det Gilbert men samtidigt tittade Du på mig och sa "De ä inte jävla lätt detta mamma" och Du hade rätt Gilbert, det var inte djävla lätt.

Du älskar att spela Backgammon, Rumicub och Uno. Det är inte många i Din bekantskapskrets som vinner över Dig. Skulle Du mot förmodan förlora så är Du ingen dålig förlorare, Du tar det med en klackspark men Du vill ganska snart ha revansch.

Du har ridit Gilbert och Du bestämde Dig för att Du skulle bli bäst. Du gjorde upp en bana där Du satte upp bokstäver och tränade, Du skrittade och travade som det heter på hästspråk, men Du hade ingen häst. Du tränade ändå och det gav resultat Gilbert. År 1985 blev Du svensk mästare i ridning i dressyr. Jag måste erkänna att glädjen var extra stor i huset den dagen Du ringde hem och berättade att Du hade blivit Svensk Mästare. Jag sprang ut i trädgården och ropade till Mats: "Mats, Mats, Gilbert har blivit Svensk Mästare i ridning. Mats som just då klippte häcken, slängde häckasaxen och tog ett skutt över häcken och skrek: "har pågafan gått och blivit Svensk Mästare?"

Gilbert, nyårsafton 1994 glömmer jag aldrig. Vi stod på balkongen på Fästningsgatan och tittade upp mot skyn som lystes upp av alla de färger från fyrverkeriet. Då vände Du Dig mot mig och sa "Mamma, jag skall börja ett nytt liv" och det har Du verkligen gjort Gilbert. Du har skaffat Dig en ny bostad, Du har skaffat Dig ett nytt arbete och Du har skaffat Dig en katt som heter Tammy och så har Du ju skaffat Dig skägg. Jag beundrar Dig Gilbert, Du klarade de målen "mä".

Och till sist Gilbert, jag har sagt detta till Dig många gånger men jag säger det till Dig en gång till: "Glöm aldrig bort att jag är mycket stolt över Dig, Du är det finaste som finns".

Jag tycker vi utbringar ett fyrfaldigt leve för Gilbert. Ett leve för hans 25-årsdag och ett leve för hans framtid.

HURRA, HURRA, HURRA, HURRA!

/mamma

6 kommentarer:

  1. Du blev verkligen överraskad när jag hade fixat en överraskningsfest för Dig. Först träffades vi i Din lägenhet o Din glädje var enorm varje gång de ringde på dörren - Du visste ju inte vad som skulle hända. Du blev efter ett tag lite orolig för vad Du skulle bjuda på o gav som förslag att ringa o beställa pizza - vi skrattade högt för Du visste ju inte om att jag hade fixat detta!
    Ser fram emot att få läsa fortsättning om Din överraskningsfest!








    Det blev en fantastisk kväll som jag aldrig kommer att glömma o Du var så enormt tacksam för vad jag hade gjort för Dig!
    Kram Mamma

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastiskt liv Du har haft och har Gilbert! Härligt att få uppleva de glada stunderna igen......!!!! Jag tycker det är så spännande att få läsa i Din bok!!!! Tack....och ett speciellt tack till Dig Lena som gör detta möjligt för oss!!!!
    Kram Mamma Kerstin

    SvaraRadera
  3. Jag känner mig hedrad över att få ta del av Gilberts spännande och intressanta levnadshistoria. Och så är ni en så fin familj!

    SvaraRadera
  4. "Det knegativa" - det var en bra och kul formulering. Den tror jag att jag ska börja använda:)

    SvaraRadera
  5. Vad rörd jag blir av din gulliga mammas tal på din 25 årsdag. Det är tur du inte ser mig nu Gilbert när ögonen tåras av att ha en mamma som älskar dig så och som inte glömmer bort att tala om det. Alla har inte såna mammor. Men så vet jag att du tar hand om henne också. Gott!
    Gilbert du har glömt att tala om att du gillar spela backgammon! Är det för att du är rädd för en utmaning från mig kanske?
    Jag tar med spelet till stugan i sommar så får det bli en match mellan pizzan och ölen!
    kram på dig Gilbert!
    Bella

    SvaraRadera
  6. Vi ser framemot att få utmana Dig Bella på backgammon!
    Kramar
    Gilbert o Kerstin

    SvaraRadera