måndag 7 februari 2011

Mormors dikter

 Mormor skrev fina dikter 

1.
Regndroppen faller mogen och tung som en frukt
och höstvinden susar sin melodi.
Du försöker tända en brasa men stockarnas fukt
endast pyser och fräser däri.

Det är kallt på jorden inte ens solen kan värma den upp.
Du knäpper dina tomma händer och ber... ber... med hela din kropp
låt oss ge varandra kärlek... varm och ren...
och inte död och smärta ty jordens timme är sen.

2.
Det gör så ont när vi går sönder
och likt ett sprucket krus..
Varsamt vi placeras i ett stort hus..
Där är rent och bekvämt..
Inget att klaga på..
och vi sitter i rad alla gamla och väntar..
Vi har ju gjort vårt..
Men vi vill ej sorteras ut..
Liksom alla gamla spruckna krus.

Anna Nicklasson

6 kommentarer:

  1. Så glad jag blir när jag ser att Du vill ha mormors dikt med i Din bok - den är så fin!!
    Kram Mamma

    SvaraRadera
  2. Mysig tomte som kom med många klappar!!!
    Kram Mamma

    SvaraRadera
  3. Vackra ord!!!! Och nu skriver du en bok Gilbert.....Kanske brås du på mormor?

    SvaraRadera
  4. Detta var jätteroligt även för mig att se mormors dikter.
    Du skriver så mycket bra ... Jag är jätte tacksam att du skriver boken så jag kan läsa så mycket om dig och dina tankar. Hälsar Kusinen Marie :)

    SvaraRadera
  5. Tack Marie för att Du kommenterar i min blogg - hoppas att allt är väl med Dig! Vi måste träffas till sommaren! Du måste ta gubben o ungarna med Dig ner till vår stuga - Ni är såååå välkomna!
    Kram Gilbert

    SvaraRadera